K pramenům Moravy – Jeseníky
(ve dnech 7. až 11. května 2003).
A opět musím konstatovat, že z cesty nejsou, mimo předodjezdových „Základních informací“, žádné další písemné záznamy.
Základní informace.
1) Parta z NASA (NAší SAuny) se i letos připravuje na jarní cyklovýlet. Cílem budou Jeseníky, zlatým hřebem bude cesta k pramenům Moravy (Králický Sněžník).
2) Ubytování je zajištěno v malém penzionku v Kunčicích (ložírování v postelích – žel bez karimatky a spacáku). Cena noclehu činí 120.- Kč za osobu a noc.
3) Hromadný odjezd s koly a nezbytnou bagáží se předpokládá ve středu, dne 7. května odpoledne. Je několik možností; předpokládá se, že moudrý kolektiv včas vybere jednu z nich.
a) Ve 14.11 os. vlakem č. 4710 ze stanice Blansko (Macocha) a s příjezdem do České Třebové v 15.35. Tam se přestoupí na os. vlak č. 5011 s odjezdem v 15.49 a příjezdem do Zábřehu na Moravě v 16.34 hod.
- a1) V případě příznivého počasí (nebo když se prohlásí, že každé počasí je pro jízdu na kole příznivé), by se jelo ze Zábřehu dál na bicyklech po silnici č. 369 do Olšan (12 km, z čehož poslední 4 km vedou po silnici č. 11) a dále opět po silnici č. 369 údolím proti proudu řeky Moravy do Hanušovic (18 km). Odtud se (i ve všech dalších případech) pojede po silnici č. 312 (2 km) a po silnici č. 446 přes Staré Město (12 km) a Květnou (2 km), kde se odbočí na silničku do Kunčic (2 km). Celková délka trasy na kole je 48 km (příjezd do Kunčic se předpokládá do 20.00 hod.).
- a2) V Zábřehu lze ale v 17.11 hod. nastoupit na rychlík R 907 a v 17.45 z něho v Hanušovicích vypadnout. Odtud by se jelo dál na kolech (18 km) dle a1).
b) Do rychlíku R 907 lze ovšem rovněž nastoupit i v Brně (z Brna odjíždí ve 14.50 hod.). V tomto případě je třeba z Blanska (Macochy) použít os. vlak č. 4709 s odjezdem ve 13.47, nebo spěšný vlak Sp č. 1685 s odjezdem ve 14.06 hod. (ten má však pouze omezenou možnost přepravy kol – celkem 3 kusy).
- 1)Z Kunčic, se bude vyjíždět na celodenní cyklovýlety. Návrh tras je následující.
1. cesta (navrhuje Střevlík).
Z Kunčic silnicí přes Květnou do Stříbrnice, odkud se vystoupá na horskou chatu „Návrší“ (občerstvení). Dále se po žluté tur. značce (po silničce) vystoupá k rozcestí „Nad Adéliným pramenem“. Dále se po červené a modré tur. značce vystoupá do „Sedla pod Králickým Sněžníkem“ a dále po červené přes „Rozcestí u Sněžné chaty“ se dotlačí kola k pramenům Moravy a na vrchol Králického Sněžníku (1423 m n. m.). Odtud sjedeme stejnou cestou k chatě „Návrší“, kde se zřejmě poobědvá.
Od chaty „Návrší“ vede cyklostezka po vrstevnici východního hřbetu s vrcholy Sušinou (1321m) a Šindelnou (1121m), kde navazuje na starou vojenskou silnici z roku 1931. Od rozcestí „Pod srubem“ sjíždíme po červené tur. značce údolím Prudkého potoka kolem usedlosti Bystřina a hájenky. Odbočí se vpravo do kopce a dojede se do Vysokých Žibřidovic (barokní kostel sv. Linharta). Odtud se sjede do údolí Moravy a podél řeky cyklotrasou č. 52 přijedeme do Hanušovic. Po malém občerstvení (pivo Šerák a Holba z místního pivovaru) se popojede k železničnímu přejezdu. Za přejezdem se odbočí vlevo a kolem benzinové pumpy se cyklotrasou č. 53 (po úzké klikaté silničce) stoupáme přes Habartice, Vikantický kopec (637 m), Vikantice do Branné (kostel sv. Archanděla Michaela, radnice, hrad – zámek). Celá cesta z Hanušovic do Branné je značená jako „Moravská stezka“.
Po krátkém občerstvení se z Branné vystoupá po modré tur. značce, vedoucí kolem sjezdovky, na Kančí vrch (724 m). Od kapličky v místě zvaném „Nad Šléglovem“ sjedeme z modré značky a napojíme se na silnici vedoucí ze Šléglova do Starého Města. Tam se vyhledá vhodná hospůdka, povečeří se a poté se po silnici přes Květnou vyrazí nocovat do Kunčic. Celkem se během dne ujede a po cestách necestách našlape necelých 60 km. Samozřejmě lze v případě potřeby trasu zkrátit.
- cesta (navrhuje Střevlík).
Z Kunčic se vydáme po silnici středně náročným stoupáním podél Kunčického potoka směrem na chatu Paprsek (9 km). Po svlažení hrdel pokračujeme po červené značce k Císařské chatě a dále sjedeme po vojenské cestě do údolí, které svírá Liščí hora (1007 m) a Klín (983 m). Silnička se spojí s modrou tur. značkou, po které dojedeme do Petříkova (značná koncentrace občerstvovacích zařízení). Za obcí odbočíme vlevo dfo kopce směrem k „Větrolamu“ a poté sjedeme do Ramzové. Dále jedeme silnicí po značené dálkové cyklotrase č. 53 přes obce Horní Lipová, Lipová – lázně do města Jeseník.
Z Jeseníku vyjedeme po silnici směrem na Bělou pod Pradědem. Tam ale nedojedeme, neboť v obci Dolní Domašov (U Cimbury) odbočíme vpravo na cyklostezku, která vede po zelené a následně i modré značce stoupá údolím Keprnického potoka až k lovecké chatě Výrovka. Tam se potok opustí a po lesní cestě se pokračuje k rozcestníku „Bystrý potok“. Vystoupáme na vrch Šumný (1073 m). Stoupáním v serpentinách dorazíme do nejstaršího jesenického chráněného území NP Šerák – Keprník. Z rozcestí „Pod Keprníkem“ se můžeme zajet občerstvit na chatu U Jiřího na Šeráku (1350 m). Po červené značce posléze klesáme poměrně obtížným terénem na Černavu (mezistanice lanové dráhy Ramzová – Šerák). Od rozcestí „Nad dobrou vodou“ změníme značku na modrou a klesáme dál do obce Ostružná. Na okraji obce narazíme na zelenou značku a pokračujeme po ní kolem Černého potoka do městečka Branná (původní název je Kolštejn, podle hradu, přestavěného na renezanční zámek).
Z Branné se po silnici vystoupá do obce Vikantice, kde se odbočí po silnici vpravo a dojede se do Šléglova. Za obcí ze silnice odbočíme na cestu na Kančí vrch a poté stálým klesáním dojedeme do Starého Města. Tam se povečeří a poté se pojede opět do Kunčic nocovat. Celková délka trasy je 66 km, dle chuti a počasí lze trasu různými způsoby zkrátit až na pouhých 36 km.
3. cesta (navrhuje Inóšek).
Návrat domů bude opět kombinovaný (cesta na kole a vlakem).
Bude-li pěkné počasí, síla a chuť, může se vyjet z Kunčic na kole přes Staré Město do Hanušovic (18 km) a odtud po silnici č. 312 proti proudu Moravy (po Českomoravské cyklostezce) do Králík (20 km). Odtud se po silnici č. 43 přijede do Červené vody (5 km), na Mlýnický Dvůr (5 km) a dále silničkou do Březné (4 km), kde se opět krátce naváže na silnici č. 43 do obce Štíty (2 km). Pokračuje se po silnici č. 368 přes obce Cotkytle, Strážná, Tatenice, Třebařov a Staré Město do Moravské Třebové (32 km). Silničkou se dojede do obce Rozstání a dále po silnici č. 371 do Městečka Trnávky (7 km). Dále silnicí do Jevíčka (10 km) a odtud po silnici č. 374 přes Uhřice, Cetkovice, Šebetov a Knínice do Boskovic (18 km), odkud je to do Blanska již jen 20 km. Celková délka této zpáteční cesty by byla cca 141 km.
Na vlak lze nastoupit v těchto místech:
Hanušovice, Králíky, Moravská Třebová, Městečko Trnávka, Jevíčko, Šebetov, Boskovice, Skalice nad Svitavou.
Z fotek je opět patrné, že účastníky cesty po kopcích Jeseníků byli: ALHAS, GABČA, HOCH, INÓŠEK, JEŽEK a tři jeho (i naši) kamarádi ze Střílek, dále pak LACO, LANDA, MAPA-PUMPA, STŘEVLÍK, ŠVAGR-STRÝC a VEJŠKA. Jak se již stalo skoro pravidlem, i tato „expedice“ neměla chybu. Mimo množství krásných přírodních scenerií a mnohých žertovných scén zůstal natrvalo vryt v paměti „vykostěný netopýr“, „kočičí bujon“, cesta lanovkou s koly na Šerák a HOCHŮV pád s bicyklem do zbytků sněhu na cestě od pramene Moravy.