ZPRÁVA o průběhu a konci cykloexpedice „KAPROUN“.

           (7. – 12. května 2002)

Již jednou jsem prohlásil, že končím s psaním o radovánkách, které si občas dopřeji spolu se svými kamarády z NASA (NAší SAuny). Když mě však někteří z nich začali znovu přesvědčovat o tom, že čtení o skutečnostech, které se přihodily v průběhu těchto „spanilých jízd“, jim umožňuje znovu si vybavit již jednou prožité, své původní rozhodnutí dočasně ruším.

I já bych si totiž za pár týdnů těžko vzpomínal na průběh cesty, její zajímavosti i postoje účastníků k jednotlivým událostem. Takže – ačkoliv jsem to původně vůbec nechtěl, znovu píšu o tom, jak jsem přípravy, průběh a závěr této výpravy viděl já – LANDA.

30. duben 2002 byl dnem, kdy se konalo poslední předodjezdové setkání některých účastníků v sauně. Program cesty, který jsem sepsal na základě podkladů připravených ŠVAGREM-STRÝCEM (dále jen Š-S), VEJŠKOU, STŘEVLÍKEM a MAPOU-PUMPOU (dále jen M-P), rozmnožil a všem zájemcům předal Š-S.

Zájem o plánovanou cestu za krásami České Kanady byl nebývalý. Základní kádr tvořila většina kmenových členů NASA, kterými jsou mimo mojí maličkosti (LANDY) i následující velikáni těla, ducha a jiných parametrů: VEJŠKA, GABČA, KOPR, STŘEVLÍK, Š-S, M-P, ZADÁK a HOCH. O tom, že se o něco později k výpravě připojí, uvažoval i ALDA. O účast na výpravě projevili zájem i následující externisté: LACO, INÓŠEK (na loňské výpravě kolem Berounky vystupoval jako CHROBÁČIK), ALÓŠEK, JUJA a ČUPA.

Již předem bylo známo, že po třech dnech bude muset výpravu opustit KOPR (protože má v Mostě hodnotit svaly kulturistům), HOCH (protože si chce zachovat dobré vztahy s tchyní, která zrovna slaví velice kulaté narozeniny) a ČUPA (protože musí). Také M-P a JUJA předem inzerovali, že si výpravu musí zkrátit o poslední den.

První den – úterý 7. května 2002

Tak jak bylo uvedeno v propozicích, odpoledním vlakovým spojením z Blanska (ve 13.47 hod.) do Okříšek odjeli pouze GABČA, STŘEVLÍK a VEJŠKA. V Brně se k nim připojil LACO.

Z auta se v Okříškách nechal svoji ženou Boženou vysadit M-P a JUJA, druhým autem jeli přímo do Třeště KOPR, ČUPA a HOCH.  

Protože ZADÁK s ALÓŠKEM považovali za zbytečné strkat jeden dopravní prostředek (kolo) do jiného dopravního prostředku (vlaku) a protože jsou to „kluci nadupaní“, vyrazili dopoledne z Blanska do Okříšek kolmo. Já jsem kamarádům ohlásil, že přijedu večer přímo do Třeště na kole z Jihlavy.

Zajímavý způsob přepravy svého oře a vlastní tělesné schránky na začátek první etapy v Okříškách si připravil INÓŠEK. Aby se nedostal do časových problémů, zakoupil si den předem na nádraží jízdenku. V den odjezdu se po návratu z práce natáhl doma na kanape a v klidu začal studovat program cesty. Při té příležitosti zjistil, že mu vlak právě odjel. Ani po tomto nečekaném zjištění však neztratil svoji pověstnou vždy dobrou náladu. Dojel dalším vlakem do Brna, kde ho již čekal telefonicky přivolaný přítel UHERA, který ho autem dovezl k ostatním do Okříšek. INÓŠEK se nechal vysadit kus před nádražím a na místo srazu dojel v poklidu s tvrzením, že jede na bicyklu už z Blanska. Chvíli mu to kamarádi „žrali“, ale nakonec se pravda a s ní i za rohem číhající UHERA zjevili.

Zde končí zápis, který bylo sice v plánu po ukončení expedice pořídit, ale nějak se nezadařilo.  Proto je dál uvedeno pouze to, co bylo jako „záměr“ zveřejněno v propozicích.

Z Okříšek se jede dál na kole do Třeště přes následující obce:

Silnicí III. třídy do Heraltic (4 km), dále do Opatova (6 km) a odtud cyklostezkou (polní a lesní cestou) kolem loveckého zámečku Aleje do Stonařova (9 km) a dál po silnici do Třeště (11 km).

Celková délka trasy je cca 30 km. Předpokládá se, že se všichni (i ti, co pojedou jinak) sejdou ve Třešti do 20.00 hod.

Večeřet se bude v některém z místních restaurantů, nocovat se bude ve vlastních spacácích a na vlastních karimatkách pod střechou (na půdě) rodinného sídla dcery MAPY-PUMPY.

Druhý den – středa 8. května (trasu navrhuje MAPA-PUMPA).     

Po snídani z vlastních zásob (je státní svátek – zavřené obchody) se vyjede kolem 8. hodiny ranní z Třeště do Čenkova k zatopenému lomu (5 km). Po případné osvěžující koupeli se pojede přes obec Růženná na hrad Roštejn (5 km). Po prohlídce hradu se pojede lesní cestou k Malému pařezitému rybníku a dále k obci Řídelov, kde je zatopený lom s potápěčskou základnou (5 km). Dál se pojede polní cestou přes Vanůvek do Telče (8 km).

Příjezd do Telče (po ujetí cca 23 km a prohlídce hradu Roštejna) se předpokládá kolem 11. hodiny dopolední tak, aby se mohla absolvovat prohlídka náměstí, zámku, rozhledny za městem a snad i oběd.

Odpolední etapa (nástup nejpozději ve 14 hodin) by vedla po silnici III. třídy z Telče přes Vanov (4 km) a Řásnou (3 km) k Velkému pařezitému rybníku (2 km). Tam je možné koupelí smýt prach z města a dál se čile vydat lesní silnicí a posléze cestou (cca 7 km) na Javořici (837 m n. m.).

Z vrcholu Jihlavské vrchoviny se sjede (3 km) k rybníku Zhejral. Je tam přírodní rezervace, nejčistší voda v okolí a zákaz koupání. Po jeho případném porušení se přes obec Klatovec (2 km) projede po silničce obcí Kaliště (3 km) a odtud po silnici č. 134 do obce Zahrádky (3 km). Zde se opět uhne na silnici III. třídy a přes Bořetín (5 km) se přijede do Strmilova (5 km).

Kolem rybníka Komorník se dál přes osadu Leština (5 km) dojede do obce Suchdol (4 km) a dál silničkou do obce Mosty (3 km). Odtud se lesní cestou bude pokračovat kolem rybníka Zvůle (lavor na pískovcové placce) do útulny (bývalá myslivna a cíl cesty) Kaproun (cca 10km).

Vzhledem k tomu, že odpolední etapa čítá necelých 60 km, předpokládá se, že na Kaproun se dorazí až kolem 19. hodiny. Po ubytování si ti, kteří budou ještě při síle, mohou zajet po silnici č. 151 na večeři do Kunžaku (cca 8 km tam, totéž zpět).    

Třetí den – čtvrtek 9. května (trasu navrhuje ŠVAGR-STRÝC).

Po skromné snídani z vlastních zásob se „nalehko“ (na základně Kaproun se bude opět nocovat) vyjede kolem 8. hodiny ranní po silnici III. třídy přes Senotín (4 km), Dobrou vodu (4 km), Potočnou (3 km) do Nové Bystřice (3 km). Tam bude možné řádně posnídat.

Dál se pojede cyklotrasou č. 32 přes Landštejn (prohlídka hradu) do Starého Města pod Landštejnem (celkem 15 km). Odtud je možné pokračovat buď cyklotrasou č. 1003 přes Trojmezí (hraniční kámen na historickém rozmezí Čech, Moravy a Rakouska) do Slavonic (10 km), nebo rovněž do Slavonic po červené turistické značce (12 km) přes Pfaffenschlag (vykopávky středověké vesnice). Předpokládaný příjezd do Slavonic (po ujetí cca 40 km a prohlídce hradu Landštejna) se předpokládá kolem 13. hodiny. Ve Slavonicích se bude obědvat.

Odpolední etapa (nástup nejpozději v 15 hod.) povede ze Slavonic po cyklotrase č. 16 přes Staré Hobzí do Vnorovic (11 km). Odtud polními cestami a silničkami III. třídy přes Urbaneč, Peč a Lidéřovice do Českého Rudolce (12 km).

Dál je možné postupovat cyklotrasou č. 1004 přes Matějovec, Rožnov a Klenovské samoty na Kaproun (12 km). Na ubytovnu by se dojelo (po ujetí 35 km v odpolední etapě) asi kolem 17.30 hod. Po krátké regeneraci sil by se zřejmě jelo na večeři do Kunžaku.

Pokud by se mělo večeřet časněji, jeví se jako vhodné jet z Českého Rudolce po silnicích III. třídy přes Radíkov a Terezín přímo do Kunžaku (16 km), tam povečeřet a dál pokračovat na nocleh do útulny Kaproun (8 km). 

Čtvrtý den – pátek 10. května (trasu navrhuje ŠVAGR-STRÝC).     

Ráno se vyjede po silnici III. třídy z Kaprounu přes Senotín (4 km), Dobrou vodu (4 km), Číměř (3 km), Lhotu (4 km), Nový Vojířov (3 km) na Peršlág (2km).

Z Peršlágu dál cyklotrasou č. 32 a 332 přes Staňkov (10 km) do Chlumu u Třeboně (5 km).

Z Chlumu by se pokračovalo cyklotrasou č. 122 a 1010 přes Hamr (3 km) a Kosky do Lutové (6 km), dále přes Žíteč (2 km) do Stráže nad Nežárkou (8 km).

Ze Stráže by se po silnici dojelo do Lásenice (6 km) a dále cyklotrasami přes Horní Lhotu, Dolní Žďár (4 km), Malíkov (2 km) se dojede do Horní Pěny (3km).

Z Horní Pěny (podle názvu se jedná o místo vhodné k důkladnému tekutému občerstvení) vede další trasa po silnici přes Kačlehy (3 km) Hospříz (3 km), Střížovice (11 km) do Kunžaku (4 km). Tam by se mohlo opět povečeřet a poté pokračovat silnicí na Kaproun (8 km).

Z Horní Pěny je ovšem možné jet do útulny v Kaprounu i kratší cestou. Ta vede přes Číměř a dále jako ráno přes Dobrou Vodu a Senotín na Kaproun (celkem 15 km). 

Celková délka trasy 4. dne činí 80 až 86 km. 

Pátý den – sobota 11. května (trasu navrhuje VEJŠKA a STŘEVLÍK).

Z Kaprounu se „s plnou polní“ vyjede po lesní cestě (5,5 km) na silnici, kterou se po dalších 3,5 km dojede do obce Matějovec. Dál se po silnici pokračuje do Českého Rudolce (5,5 km) a dále přes Lidéřovice (5 km), dál po silnici (2,5 km) a polní cestou přes Toužín (2 km) silnicí do Dačic (2 km).

Po krátkém občerstvení by se z Dačic pokračovalo po silnici č. 151 přes Budíškovice (8 km), odtud cyklostezkou k myslivně Magdalena (8 km) a dál po červené tur. značce (údolí Prokopky) do Krasonic (3 km). Odtud dál silnicí přes Meziříčko (3 km), přes Domamil (4 km), Martínkov (2,5 km), Lesonice (3 km), Nové Dvory (1 km), Dolní Lažany (3 km), Popovice (2 km) do Jaroměřic nad Rokytnou (2 km). I tam bude vhodné posilnit těla a případně si prohlédnout zámecký park.

Pokud bude chuť, pojede se z Jaroměřic přes obec Příštpo (4 km) a dál lesní cestou (přírodní park Rokytná) do Radkovic u Hrotovic (6 km) a dál po silnici přes Litovany (4 km), Přešovice (1,5 km), Rouchovan (6 km) do Dukovan (10 km).

Bude-li však chuti méně, lze z Jaroměřic pokračovat přímo po silnici č. 152 přes Hrotovice (15 km), Slavětice (5 km) do Dukovan (7 km).

Nocovat se bude v Dukovanech v ubytovně „Na kopci“ (cca 120 Kč za nocleh).

Šestý den – neděle 12. května (program navrhuje INÓŠEK).

Po procitnutí v radiací ohroženém prostoru kolem JED – tj. Jaderné elektrárny Dukovany (možná se krátce navštíví i její informační středisko) se pojede do Mohelna. V místní hospodě se odloží kola a vydáme se na pěší výlet po naučné stezce přes „Hadcovou step“ (cca 6 km). Po návratu ke kolům se v hospodě poobědvá a poté se šlápne opět do pedálů. Podle momentální situace lze:

  • po silnici dojet z Mohelna na nádraží do Náměště nad Oslavou (15 km) a odtud pokračovat vlakem do Brna. Odjezdy vlaků jsou následující: R667 ve 12.16, Os48111 ve 12.37, Sp1663 ve 14.13, Os4813 v 15.04 (Os…. vlaky mají „zjednodušenou přepravu kol“, u rychlíku ® a vlaku spěšného (Sp) je třeba kola podat jako spoluzavazadlo),
  • z Náměště pokračovat na kolech přes Velkou Bíteš, Deblín, Tišnov, Lipůvku do Blanska (z Mohelna celkem cca 80 km),
  • z Mohelna jet přes Senorady, Novou Ves, Ivančice, Moravské Bránice, Silůvky, Ořechov, Želešice, Modřice, Dolní a Horní Heršpice, přes vnitřní Brno do Obřan a dál podél Svitavy přes Bílovice, Adamov do Blanska (z Mohelna celkem cca 85 km).  

Na co není dobré ve výbavě na cestu zapomenout:

  • na dobrou náladu a odvahu čelit různým nástrahám osudu (počasí, …),
  • na přiměřené finance,
  • na osobní doklady (OP, průkazka zdrav. pojištění),
  • na spacák a karimatku (první noc a noci další, pokud se nedojede),
  • na pláštěnku, plavky, tekutá i tuhá mazadla a další nezbytnosti dle vlastní úvahy.

S přesvědčením, že se vše vydaří tak, jak bývá v NASA obvyklé, zpracoval na základě podkladů dodaných kamarády

                                                                                          LANDA.

            Závěr zprávy (na základě vzpomínek).

  1. Je možné konstatovat, že rámcově se program expedice podařilo naplnit. Pouze šestý den se vypustil – domů se jelo dřív.
  2. Vzhledem k bolestem v operované noze musel INÓŠEK ukončit své cestování v sedle bicyklu pátý den v Dačicích, odkud pokračoval domů vlakem.

Jako vždy, výlet přinesl účastníkům mnoho krásných zážitků.

Napsat komentář